NAGY GÁSPÁR: HALÁNTÉKDOB
Aki írásra adja a fejét, meg kell szoknia, el kell viselnie a kritikát. Nem is csak a kritikát magát, hanem azt is, hogy a legellentétesebb nézeteket olvashatja önmagáról. A prózaírói teljesítményeket mértéktartóbban és egybehangzóbb értékítélettel fogadja a mai magyar kritika, a költőknek azonban nincs ilyen szerencséjük. Főleg, ha még messze vannak a védett kortól. Nagy Gáspár még messze van tőle, mindössze harminc esztendős. Eddigi kötetei, a Koronatűz (1975) és a Halántékdob (1978) markáns költőegyéniséget mutatnak. Fogadtatása mégsem egyértelmű: talán épp ezért. A költői személyiség iránti rokonszenv vagy ellenszenv mindig befolyásolja az olvasót, az elkerülhetetlen, de bizonyos fokú nyitottsággal mindenkinek rendelkeznie kellene.
Nagy Gáspár azokhoz tartozik, akik a Nagy László-életmű igézetében indultak a pályán. Sok fiatal költőről mondható ez el, de az már kevesebbről, hogy Nagy Lászlóban elsősorban nem a modort, hanem a tartást csodálták. S éppen ez az előfeltétele az igazi tanulásnak s az alkotó továbbvitelnek. Voltak — s részben még a Halántékdobban is vannak Nagy László versbeszédét idéző részletek, megoldások. Olykor bizonnyal tudatosan. De már a Koronatűz java anyaga azt ígérte, amit az új kötet egyértelművé tesz: a nemzedék egyik legjelentősebb teljesítménye fűződik Nagy Gáspár nevéhez. Kiss Benedek, Rózsa Endre, Utassy József, Veress Miklós, az idősebbek, a bátyák mellé sorakozik ő is, s nemcsak a teljesítmény, de a vállalás iránya, jellege is rokonít. Rendkívül erős társadalmi felelősségtudat, ebből következően a történelem iránti érzékenység, végiggondolt, realitásra törekvő történelemszemlélet, a költészet társadalmi-emberi hasznosságába vetett hit hatja át az ő verseinek világát is. A Görömbei Andrásnak adott interjúban így vallott erről a költő: „Hiszem és tudom, az egész világhoz, a számomra nagybetűs VILÁG-hoz is közöm van, és elsősorban az emberi sorsokhoz; az ugandai népfölkelőhöz és a csillagok közt cikázó asztronautához. Tudatosan sarkítom így: a mára, de a történelmi koordinátatengely mentén – amíg eljutok kérdésekre válaszolgató önmagamig – nem tagadhatom, végig arra a bizonyos »őssejt«-re gondolok, amit József Attila a Dunát faggató nagy létfilozófiai versében halálos pontossággal megírt. Nem tartom sem előnynek, sem hátránynak, ki honnan érkezik, milyen világból hoz üzenetet, csak a rábízottakat hűséggel őrizze, és pontosan tudja, mit kell hírül vinnie” (Alföld, 1977/4.). Ez a végiggondoltság, szemléleti következetesség és tisztaság a Halántékdob egyik érdeme.
Békés, szelíd történelmi szakaszban, „szélárnyékban”, de itt az idilltől is védetten íródnak ezek a versek. Nem a kiegyensúlyozottság, de a problémaérzékenység a hajtómotor: „Akinek már nincs több titka / becsukódni mint a bicska!” – mondja az egyik ars poeticában. S a titkok nem valamiféle modern szó- vagy képmágiára utalnak, hanem a „minden titok verseire”. S ez a megidézés többet jelent a magatartás legáltalánosabb hasonlóságánál, mert Nagy Gáspárnak is uralkodó élménye most „Az élet-halál titka”. Tehát az elmúlás, a haláltudat, az időélmény központi motívuma. Ezt idézi a több versben előforduló s a címbe is kiemelt halánték: az ember „legérzékenyebb pontja”. A halántékdob az ars poeticát summázó összetett kép: az emberi fenséget és sebezhetőséget, a küzdelmet: a győzelmet és az elbukást egyaránt magában rejti, s közben a létezőt és a tárgyiasat, a személyiséget és a külvilágot rétegzi egymásra. A halánték motívumát magyarázva az említett interjúban a költő lényegében a népiség követelményéről beszélt, s ez valóban áthatja verseit.
Nagy lélegzetű, szintézis-igényű alkotásokban követhetjük ezt nyomon (Térkép, kiterítve, Csak nézem Olga Korbutot…, „Szálla alá poklokra”, Forduló év, Éji sóhaj, Zátonyok, Világtemető). Többen éppen ezeket a verseket bírálták, megoldatlanoknak tekintve őket, s nem figyelve eléggé a szándékra sem. Pedig ha a szándékra, a mondanivalóra figyelünk, kinyílik a vers, elrendeződik a képek sora, s ami a szerkezetben szabadosnak és következetlennek látszott, elnyeri helyét és értelmét, így lesz a Csak nézem Olga Korbutot… személyes, nemzedéki, költői vallomás és állásfoglalás is egyben, számvetés a múló időben: a könnyebb megoldásnak, „a költészet minden trükkjei”-nek az elutasítása:
érdekel ahogy mormol
s viszi a hajót
ahogy sínyli a szelet
s dúdol altatót
ahogy valahai földön
a partra loccsan
sót rak szívemre is:
szomjam sose oltsam
és súgja nekem szelíden
egészen halkan:
minden igaz költő halánték
hatalmasoknak csupán csak játék
de a csönd is hatalmas katlan
de a zsámoly sohasem térdeletlen
Említettem, messze az idill, a gyermekkor is olyan messze tűnt már, hogy ezt felidézni belőle alig lehet. Az emlékidézés, az őrzés a legharmonikusabban a Térkép, kiterítve hibátlan ívelésében valósul meg. Különös szerelmes vers: fókuszában az egyetlen nagy szerelem, de felidézi mind az egykori lányokat, itt vannak az emlékek, kiterítve, itt vannak és itt is maradnak, hiszen ami a személyiséget gazdagította, azt meg kell őrizni, a gazdagítást pedig meg kell köszönni.
Ám a harmónia idézése ebben a kötetben csak közjáték, s a költő inkább érzi „most már örökre a Pokol fókuszában” magát, mint aki „Szálla alá poklokra”. A pokoljelkép igen régi s többjelentésű. A legfontosabb típusok: a világ-pokol és a személyiség-pokol. A mi modern költészetünkben inkább az előbbi az általános: a pokoli világgal a tiszta emberséget, a tiszta eszményeket állítják szembe, s ennek vonzó példa-ereje van. Kevésbé figyeltünk azonban arra, hogy aki a poklot járja, éli, az érintetlen aligha maradhat, pedig erre József Attila sokat idézett kései költészete is kínálja a példákat. Újabb költészetünk egyre nagyobb frigyelemmel fejezi ki az emberi személyiség mai helyzetének problémáit, s mivel a vers eleve olyan műalkotás, amelyben az alkotó szubjektumnak kitüntetett szerepe van, így olyanok születhetnek, amelyek egy problematikus helyzetű és szerepű költői személyiségen keresztül átáramoltatva tükrözik az emberi személyiség általában vett helyzetének és szerepének problémáit. S példa ereje ebben a helyzetben nemcsak a tiszta emberségnek, a makulátlan helytállásnak lehet, hanem a nyíltan, következetesen bemutatott felemás, hibás személyiségnek is. A pontos diagnózis teszi lehetővé a van és a lehetséges szembesítését, az önelemzés, az önépítés egészségesebb folytatását.
Nagy Gáspár tehát egy percre sem ölti magára a mindentudó vátesz szerepét. Az ő pokol-képében a világ és az én egyaránt benne van, a kettőt egymásra vonatkoztatja. Tudja, hogy mi van, és tudja, hogy mit szeretne. A kettő közti szakadék áthidalása a költészete. S a vadról tudja azt is, mitől, hogyan lett ilyen. Sok szó esett már e költőnemzedék kapcsán is, a közép-kelet-európai történelmi tudatról. Nagy Gáspárnak megszenvedett élménye e táj népeinek múltja s formálódó jelene. De mindez nem külön van jelen, hanem inkább mint a hajszálgyökerek, mindenhova behatolnak e témakör gondolatai. Szemérmes, elégikus hangoltságú hazafiság, s hiteles, a lélegzetvétel természetességével jellemző európaiság, internacionalizmus egészíti ki egymást. Rész és egész dialektikája nemcsak egyén és társadalom, hanem magyarság és emberiség összefüggésében is érvényesül.
Ez a szemléleti következetesség, az ennek megörökítésére alkalmas, oldottan, elégikusan látomásos-szimbolikus verstípus megformálása biztosítéka annak, hogy a költő új verseit fokozott szeretettel várjuk.
Vasy Géza
Napjaink, 1979. 12. sz. p. 27.