TÖPRENGÉS NAGY GÁSPÁR KÉT VERSESKÖNYVE FÖLÖTT
Nagy Gáspár versei számomra olvasói evidenciák, s 1970 táján még alkotói „közös ihlet” fölvállalói is lehettünk tizedmagunkkal a szombathelyi főiskolán. A SOR című antológia hét Nagy Gáspár-verse ma is teljes értékű mű, s akkor az indulás magabiztos belépője volt egy mindinkább kiteljesedő, magas égboltú költészet berepülendő légterébe.
A közel negyedszázados költői út során közzétett nyolc kötet irodalomtörténetünk része, a kor- és sorstársaknak pedig közvetlen vigasztalás és a források egyike magyarságtudatuk, emberségük megőrzésében.
Nagy Gáspár két utolsó verseskönyve új fejezetet nyitott életművében. Tisztán-lázadó hangja módosult, s mert ő se „növelheti a bajt” – kimondja a múló jövő rettenetét, noha nem juthat el a bartóki, illyési feloldásig… A kötetcímek csak fosztóképzősen értelmezhetők, miszerint nálunk nemcsak a rutafa ága, de a mosoly is elágazik, s az ébrenlét jelzője lesz többletértelmű, s a fölös(leges) nyomasztó tudatával társul.
I.
A Mosolyelágazás kötetnyitó versét mindkét könyv mottójaként olvashatjuk: a
„Hajnali félnégy, fölébredek:
Isten nem akarja álmom…”
Kormos parafrázisával indít, majd Petőfi ítéletével rokonítható alászállás következik. Az életben maradás, a virrasztás tragikumának látomásos előrejelzése:
„Eszelős napok, évek jönnek
hallom most már örökre-ébren:
holtak helyett sétálgatok
az ezredvégi fényben.”
A létezés-líra jelentős darabjait nyújtja át a 11 americana-ciklus. 1988-ban, két hónapos amerikai útján ezekben az útirajzokban örökíti meg élményhabzsoló pillanatait Nagy Gáspár.
Érezhette az (el)utazó: „minden szorongattatás ellenére érvényes szökésben vagyok”. Mialatt ironikus versprózában tesz jelentést megavasodó közérzetéről, a látszólag dísztelen mondatok „közös szégyenünket” cipelik. Az induláskor földúlt bőrönd és a visszaérkezéskor „egy külön bőröndnyi tiltott könyv” tüntetően közömbös „fogadtatása” között nincs akkora minőségi váltás, hogy a csodálkozás igazi szabadságérzéssé emelkedjék (Utazás I.). Az Óceán és Óceán között berepült mámorító tágasságélményt rögzíti az Utazás II., s a már-már gyermeki örömöt kommentálja, láttamozza az Ültem egy indián kövön játékos virtuozitása.
A költőtársakat megszólító, alkalmakra szánt versek mindig ünneplősek Nagy Gáspárnál. A Márai Sándorral való találkozás elmulasztását magának ugyan nem bocsátja meg, de minket kárpótol érte az Utazás III.-ban, M. S. mester elmulasztása alcímmel. Tudjuk, Márai végletesen és végzetesen az anyanyelvben élte meg magyarságát, s a „Nyelvtanár”, mikor romolni vélte-érezte fogalmazását, hetekig magyarul olvasott, hogy fölfrissítse „munkaeszközét”.
Nagy Gáspár lírai empátiája a kegyetlen századhoz számonkérés és önvád. A zárósorok nyújtotta elégtétel teljesíti egésszé a tisztelgő látomást:
és dördüléskor a golyó!
elszánt ólmában ott vagy-e te is
aki csak átsuhantál ama városon.
s te is kegyetlen század
ha átrobogtál érzéketlenül és vakon
s m i n d e n t Látón és Tudón?!
kinek pora és ha m u j a
már szigetté összerakva/összeállva
ott komorul a boldog vizek fölött
ott a nyugati óceánban
(1988-90)
A Rojtos cápahálók – hommage à Márai – emlékező, gyors-folyósodrású sorai emberi nagyságot idéznek, tartást és nem avuló patriotizmust az önmegszólító végszavak:
„… menjünk Haza-Világgá, mint ő, aki tudta, hogy a hajósok is egyszer hazatérnek, és a tenger, meg ez a mindenség, kiszolgáltatottan, csöndben utánunk: ágyig, asztalig, temető faláig.”
Az emlékmű fényesült oldalára pedig pontos idézetek illenek, „szigorú Napló-lüktetéssel”:
„Igazságszeretetre nevelni magunkat és az embereket, s aztán az igazság tudatán belül, nyavalygás nélkül elviselni mindent, ami jön.”
„Egy hazát lehet gyűlölni, bírálni, el- és megítélni. Csak árulni nem lehet.”
A Horváth Elemérnek ajánlott versszakok (Három szívütem) is a közös sorsvállalás méltóságát mutatják föl jelvényként, messze túlnőve a dedikációk udvariasságszintjén. Ezek az ütemek az Embert szólítják, aki „belül viseli a fényt”. A „szóközökben mintha vonatok gázolnának át a kisalföldi rozstáblákon”, a New York-i egyenablakok szemköztjéből Csornáig-Bősárkányig látunk, s a kézfogás tágasságot áramoltat a (sorstalanított) magyar történelembe is.
Összeszoruló szívvel olvassuk a Tűz Tamást köszöntő sorok között a címzett rezignált sóhajait: „igen igen ébren és álomban / és mindig ott vagyok… / lám most majd mindenki hazamegy / de én már nem érek / nem jutok haza… nem!”
A geológiai és a társadalmi földmozgások egymásba villantása, a múltidézés (’56 Nagyszombatja, majd az októberi rengés) fizikai-lélektani létbizonytalanság – California és Magyarország: milyen ima, milyen jóslat tehetné érdemessé életünket (ha a nagymama élne, mit mondana nekünk)?
A költő kötelessége lehet a kérdezés (Rengéseim), de a vád is (Halála kellett, halála jel volt), ha a versmondó jóbarát halála szükségeltetik, hogy
„Isten helyett hengerítse el
ama sírok elől a sziklát
s az országosan vezényelt amnéziát
robbantsa föl szívével…”
A létfilozófiai töprengés nagyon is életszerű a sorakozó halálok kíméletlen realitásában: „Úristen a halál kutyái…! nem térnek ki a legjobbak elől sem”.
A 38 SOR PROFÁN DALSZÖVEG CSENGEY DÉNES TESTVÉRÜNKÉRT mottóját talán egyetemes cinizmusa miatt választotta Nagy Gáspár:
Az ember azért kapja az életet, hogy eldönthesse, milyen testhelyzetben érje a halál.
(Pentti Saarikoski)
Vele dúdolhatjuk a másik idézetet is: „nem zsoldosok ügye a forradalom”, s a „Földrésznyire nőtt szív utáni fájdalmas üresség”. Az elmúlástudat fölmerülő komolysága elválaszthatatlan az életben feltétlen hívő értékigenléstől: az emberléptékű félelemérzést méltóképpen ellenpontozza a halállétezés férfias elfogadása, a józan hozzákészülés „egymás tudása, ténye jó titok” (A te halálod, Őszi bánat, Utolsó levél egy őszi fán, Most kezdett el benned dobolni).
Mindennapi életünk, az önmagát leértékelő közélet… mind-mind verssé érnek, keserű-sós, fűrészpor csípésű költeményekké. Az „én nem ilyennek képzeltem a Rendet” korszerű továbbvivése itt ennyi: – én sem! Az ugyanazon értékek jegyében küzdők fölfalják egymást (Békebeli kannibálok). Az irónia-szatíra határvidékein fogannak az eszményvesztést számba vevő írások (A hetedik nyilvánosságban, Sivatagi zápor, Nullatörekvésemből).
A Rétegek és sávok című vers „szállítja” a kötet címét, a mosoly elágazik: a mű fölénye, távolságtartó igénye rajzolódik az egyik ágon, a másikon talán a valódi és érinthető beszéd ívelése hajlik groteszk fintorrá a világba tekintő költőarcon. „Lapozható teleírt sorok között / az árva sávban -: molyelágazás,” vagy: „benne vagyunk nyak fölött mi is a képben / benne a száj mosolya és konok dühe / …”
Pontos Nagy Gáspár Pázmány-helyzetmagyarázata:
… mert a régmúlt és a közeles-múlt kiátkozottai
és ugyanezen idők kisebb-nagyobb inkvizítorai
lám-lám azért csak szépecskén egymásra találnak…
A fölöslegességérzéssel miképpen szegülhetünk szembe? A hat személyes névmáson végigzongorázva nem talál megoldást a „lírai én”: „hiába várod / itt haldokolsz, / hiába várja / ő ott haldoklik távol / …” -, a szellemidézés személytelenje pedig nem él szabadságával(?):
Mi pontban éjfélkor várjuk
Szabadon eljöhetne de nem jön el
A letepertség állapota didergető, mégse adja föl eredendő reménykedését a vergődő, pislákoló lélek:
mert minden fájdalom viselhető
valakiért valamiért…
Ha az emberi lét maradandó meghosszabbítása a Mű, még inkább egyszeri, ha vázlatait magasabb dimenziók rajzolják a papírlapokra. Az evilági pokoljárás példázatpéldányait olvasom a Mosolyelágazás V. ciklusában (a Bűnök szekrényéből, A főpap udvarában…, Az az út), de itt a dantei régiók egymásba úsznak; egyszemélyben vagyunk bűnösök, az elárulás és a megvilágosodás alanyai:
Zuhog zuhog
a kábult megtérőre
a szózat fénye:
szavanként
nyilaz
reá
Mégse kárhoztatja önmagát végtelenségre Nagy Gáspár, mert miközben elemi erőket áramoltat át írásain, nem a „város porát” tagadja, csak a „rossz utak emlékét” törli lábairól. A megidézett társak-elődök (Vasco Popa, Pilinszky János, Vasadi Péter) azt mondják, hogy mégiscsak érdemes megcselekedni az egyszerit, a belső falakon fölragyogó csodát, mely:
úgy megy át testen
sejtburkok falán
hogy nem tudod kimondani
a hasonlatot magát ,
sem a kifeszült képet
ha egyszer van talán
egy életben
ami örök így és fényestül
súlyoz: több mint a halál
(Több mint a halál)
És már nem a rabruhás embert látjuk, a hangtalan lépdelőt, de a szabadságában megcsúfoltat, „… ki önmagából is kiszállt / és baktat a semmi iránt / csak fütyörészget(ne) szabadon…” (Három szálka).
A rendeltetésünkben hordozott esendőségén mégsem zúzódik szét a létezés távlata: „Az ember a kövek termékenységén ámul / Az Isten tudja és bólint” (Példázatok – in memoriam Vasco Popa). S aki példázatba meri fogalmazni az egymillió fényévnyi kőfúró villám teljes pillanatát -, érdemes arra, hogy a Mindenséggel mérje magát:
A ház úszni fog.
És eljut valameddig.
Valameddig élnek a kövek.
De a mag örökké.
Az utolsó (VI.) ciklus verseiben nemcsak a kozmikus bizalom éltető filozófiája, de a JEGYEZVÉN SZALMASZÁLLAL letisztult hite vigasztalja a költőt és olvasóját:
… a remény sohasem meghaló
ha minden utolsó szalmaszál
ABBÓL A JÁSZOLBÓL VALÓ!
A teljesség érzete számomra mégis a „köznapi”, vergődő, halandósága okán kapkodó emberalkotó szavaival igazul Egész-szé! Ott, akkor, mikor mintegy válasz-Szózatként vállalja:
Ott élsz ott maradsz
ahol fáradt redőny-tokok
széllel jajgattatják az elvesző világot.
(Ott élsz)
A Hány nyelven is soraiban játékosan halogatja a „terjeszkedő hatást”, s eközben a verszenéből értelmezhető ének épül: a Mostoha csillagtalan éjről, szerelemről, utolsó konduló imáról szól, s utolsó szava… ÉDESANYÁNK.
Mintha József Attila ódái lendületével verődnének a szavak „földön és égbolton”, „szemben az elmúlással”, miközben a mottóra szerelnek éltető oxigénpalackot szándéktalanul(?), „A szétzilált szó kibogozza az összekuszált értelmet”.
A Mosolyelágazásban nem az utolsó vers a NE féljetek!, mégis kiemeltem magamnak, s ennek oka, hogy nem az „eltemetett történelmi korszak válságából sarjadt” – személyes tapasztalatból szűrt élményverset nyújt át Nagy Gáspár és figyelmeztet fájdalmas bölcsességgel: félelmeink továbbélnek (régi-új Heródesek éltetik), de a legtöbbször kimondott óvó szavak – „Ne féljetek, ne féljetek!…” – hallható (és ható) lesz, ha van fülünk a hallásra. Akiknek küldetéses sors jutott, mindenképpen mentek, útjukat ha betlehemi csillag, vagy akárcsak egy „kormos viharlámpa” jelölhette is:
„Mentek már, mi mást tehettek volna,
Sodorván magukkal az álomból ébredőket.
Így mennek egyre többen, így kétezer éve,
s az Úr dicsősége beragyogja őket.”
(1992. december 24. NE FÉLJETEK!)
II.
– Fölös ébrenlétem – az 1993-ban írt versek kötetcíme. S mi rá a magyarázat mindazon túl, hogy „az öröm, düh, kétségbeesés és gyász” keretében a sötétség ernyője alatt közös bölcső hordozza a vers-újszülötteket? Lehetne rá válasz: az egyedülmaradt-Nagy Gáspár; de ez így nem elég, mert nem is igaz. Hiába látszik szétzilálódni, elvadulni a szellemi dzsungel, hol már tán a költők is egymásra nyilaznak, mégis, a „Versek egymás közt” maradnak: „legalább az egy szív és kéz vétkezte teremtmények – egy akolban”. És szólítja a versek olvasóját teremtőjük ekképpen: „vigyázz rájuk…, ha ő is visszanéz a lélek igaz tüze mellől erre az esztendőre és van emlékezni valója. S legyen szemében is tűz: talán az ordasok tutulása akkor odébb vonul”.
Ez az új kötet a „kényes” recenzornak nem tartogat elemi meglepetéseket, s a kivívott eszközrendszert alkalmazza a költő, mindennemű túldíszítettséget mellőzve. Nem visel maszkot, s a „gyönyörű bűnt” se nyíltan követi már el, de a József Attila-i „A HETEDIK TE MAGAD LÉGY!” végső próbaszintjéig teljesedik továbbárnyalt ars poeticája. S nincs ártalmára szemléletének, hogy a másik veretes kötetnyitó márványtáblán Márai Sándor szavai állnak:
„A líra nem magánügy, de a költőnek megvan az a szuverén joga,
hogy eltakarja arcát az ember szeme elől.”
Kérdezhetnénk azt is, miért az eltakart arc: talán hogy kötelek és kövek között is kötetlenek és töretlenek maradhassunk – Buda Ferenc szép szavai nyomán?! Vagy szeretteink-barátaink megőrzésének kényszermódja ez, netán az addig kitartó lélek ösztönreflexe védi így a költőt-olvasót a semmibe-tántorgástól?! Higyjük, hogy igen! De közben az eltörött „minden-Egész” is tovább porlik, s jelen-időnk groteszkbe-komorló kényszeredett fintorral szólít, „elcsúfítva” Ady Endre Tűzre kísértő Indulatát:
Jaj, a félelmet
ne hagyjátok kihalni!
Mikor félnem kellett volna,
nem mertem félni,
most, amikor már nem kell
most kezdek el remegni,
vacogni a nyárban…
e fagyos intermundiában”
– kivesznek a rövid- vagy a hosszú-vers, az öröm vagy a bú hagyományos ellentettjei, nincs biztos pont, csak borotvaél, és a kötéltáncos lábai alatt legalább két elhagyhatatlan – kötél: érték és mérték fölvállalható kockázata.
Verszenére (Éji futamok, szíves ütőhangszerekre) kapunk ígéretet, de már a második futam ironikus disszonanciát mutat:
Elszonettesült szürke világban
vértelen jambusok kattognak át
a túlexponált líraváltón.
Mégis, valami nagy-nagy belső tartás kivetítésével, a reménytelenbe tékozolt vigíliákba szólít a vers. A megidézett gyerekkor álma feltételes jelenből nosztalgikusan hasonlik a múltba.
Tartani sötétben is
fölös ébrenlétet,
pedig aludni kéne
– csak gyerekként! –
úgy mint régen!
Nagy Gáspár önmegszólító verseiben is „többesszámú” a tartalom: „kínlódva szól” az „elromosodott nagy barátságokról” (Május meddő felhői alatt), s újra tanulja a „jóizgalmú rejtegetést” nyárban vacogó lélekkel (Ágazás, levelezés helyett).
Föladta volna a lírai én korábbi győztes hadállását, miszerint „a remény sohase meghaló”? Nem, mert segítői vannak számosan:
Nagy Gáspár személyes-költői univerzuma ma már azokkal teljesedik ki, akik eltávoztukban se halnak meg számára:
Nagy László, Huszárik Zoltán, Kormos István újra csak megszólíttatnak, miképpen Vas István és mások is. S a nevükért-nevükben fölvett „kardom-sisakom” lírai hősét nem teperi le a „fölös ébrenlét” oblomovi közérzete.
S jön a válasz tőlük – a megidézett Vas Istvántól például: „Énbennem minden jelen, folyamatos, a múlt is…”, „nem kis részben a képzeletünknek köszönhetjük, hogy élünk. Amikor Magyarország nem is létezett a térképen, mert fele a német birodalomba tartozott, fele a török birodalomhoz, mi akkor is az önálló egész Magyarországot képzeltük el. És amikor eltemettek bennünket, akkor is azt képzeltük, hogy élünk – és a végén csakugyan élünk. De az is igaz, hogy mindig keservesen rá kellett fizetnünk, valahányszor – nem is ritkán – képzeletünk elszakadt az igazságtól (Körül-belül, 1978).
A vívódás, a kétely így is megremegteti a „halhatatlan” költészet tartópilléreit, s ha le nem döntheti is, megingatja, a világ legegyszerűbb és legtökéletesebb esztétikájának mestergerendáját: „beauty is truth, truth beauty” – „a szépség igazság, az igazság szépség”, s akik holtukban se engednek e „hagyományőrző” esztétikából és „közhely-éthoszból”: ők Nagy Gáspár élő társai, tanúságtevői és ő az övéké (Aranyló gemkapocs egy nekrológ szívében). A Fölös ébrenlétem némely darabjaiban a fő versszervező elem a kétségbeesés, a lelki kifosztottság állapota, a kivívott szabadság csődtömege (Egy örökölt kert megtisztítása, Ragozások az ún. puha diktatúra emlékkönyvéből, A döntnökökről, Valamin belül). A lírai töprengések szabadvers-mondataival pedig a megfogalmazás mesteri asszociációi győznek a lemondás salétromos tényein:
ennyire vakon bízni és reménykedni
május meddő felhői alatt,
ha úgyis összezárnak valami terméketlen
homályos titkot előttem
esőnek álcázott végnélküli locsogással:
hadd tikkadjon tovább a szám
és hallgasson a cserepesedő földdel, –„
(Május meddő felhői alatt)
Keserű iróniája szólal – (Az első adventi gyertya mellől – magánnyilatkozat) verszárlatában:
Mivelhogy fáimon, házam ereszén
most ingyen s bőven terem –
szép hónaljakba való pontos lázmérőnek
ezüst jég tör
csa del
po ge
kat tek
Ez a „magánnyilatkozat” (frivol szavakat gyúrván) valójában a szétzilálódott irodalmi élet értékvesztő, túlságosan zajos magányában fogant, az 1986-os írószövetségi Közgyűlés hetedik (nem) ünnepi évfordulóján.
A rezignáció háttérzenéje mellett mégis csak fölhangzik egyszer-egyszer,idézőjelesített romantikával, a reményfutamok szövege is. A belső kamerán elindul a film, a képzelet forgatni kezd, távoli nagy-totálok hozzák látóközeibe a túlélés ember-léptékű némafilmjét.
– Közelről biztos elveszítjük egymást
de távolabbról… talán…
szeretetem s figyelmem
mégis itt maradhat…”
Könnyű lenne summázatként a hit, a születés, az újrakezdés aforisztikus képzeteivel zárni tallózásunkat Nagy Gáspár versei között, előásva a derű motívumait is…? Tehetnénk ezt, ne tegyük! Mert, utaljunk Babitsra, s egy korábbi Nagy Gáspár-kötetre (Múlik a jövőnk) – „amint fogy-fogy a jövendő, /egyre-egyre drágább lesz a múlt” (Babits Mihály: Emlékezés gyermeteg telekre). Az Álomappendix a 93-as esztendőhöz „rezignált fanyarsága”, Közép-Kelet-Európás (vagy: balkáni?) tragikumán átfehérlik az álombeli havazás álomfohásza:
havadnak álmomban –
esését
tétova hullását
szép vonulgatását
erdeid határán
hogy mindent takarjon
maga világoljon
sebesült Földednek
egyedül lehessen
Menny-bizonyossága
add meg Uram
add meg
ébredésig essen”
A történelemmé váló jelen versbe-emelése (Magyar Karácsony), a hit ereje, a személyiség bizodalma további távlatot ígér Nagy Gáspár költészetének. S neki teljesedő sorsot… nehezet!
Devecseri Zoltán
Műhely, 1995. 2-3. p. 115-119.